kvnw nieuw met datum2

DEN HAAG – In het kader van het Nationaal Preventieakkoord gaf het kabinet dit jaar zeven miljoen euro extra uit voor het tegengaan van problematisch alcoholgebruik. Ruim de helft werd gestoken in bewustwording en vroegsignalering. Denk daarbij aan campagnes als ‘NIX zonder ID’ (geen alcohol onder 18 jaar) en ‘IK PAS’ (dertig of veertig dagen geen alcohol). Voor de strijd tegen overgewicht en roken was meer geld beschikbaar: zo’n 20 miljoen euro. Dat schrijft staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) in deze Kamerbrief.

DEN HAAG – Er verschijnen dit jaar minder flessen wijn van eigen bodem op de markt. Nederlandse wijngaardiers hadden achtereenvolgend last van een koud voorjaar, hete zomer en nat najaar. Naar schatting produceren zij niet meer dan één miljoen flessen wijn. Een jaar eerder, in 2018, hadden deze wijnboeren een topjaar. Toen bedroeg de opbrengst een recordhoeveelheid van 9.500 hectoliter. Dat was goed voor zo’n 1.25 miljoen flessen.

Brussel, 5 november 2019: “CHOOSE | SHARE | CARE” is de nieuwe slogan van Wine in Moderation, met een nieuwe visuele identiteit. De nieuwe merkstrategie, slogan en visuele identiteit zijn het resultaat van een jaar lang reflecteren naar aanleiding van het 10-jarig bestaan van Wine in Moderation.

Door middel van de nieuwe merk- en communicatiestrategie zal Wine in Moderation wijnprofessionals blijven ondersteunen om tot een duurzame wijncultuur te inspireren. Met de resultaten van grondig wetenschappelijk onderzoek en gedegen trainingen zullen professionals worden voorzien van kennis, vaardigheden en middelen die hen helpen de voordelen van matige consumptie en de risico’s die verband houden met alcoholmisbruik te begrijpen.

Deze ondersteuning zal wijnhuizen in staat stellen gebruik te maken van de kansen die het wijntoerisme biedt. Door wijntoeristen verantwoord te laten genieten kunnen wijngemeenten de waarde van het toenemend aantal wijntoeristen benutten. De WiM Association zal blijven werken met professionals die het verschil willen maken met behulp van innovatieve hulpmiddelen, het delen van goede voorbeelden en mogelijkheden voor tastbare en relevante acties die de klant in staat kan stellen een weloverwogen keuze te maken.

De Nederlandse wijnproductie dreigt dit jaar fors achter te blijven bij het recordjaar 2018. Uit cijfers van de sector blijkt dat in dat topjaar 1,25 miljoen flessen Nederlandse wijn werden geproduceerd, dit jaar worden dat er waarschijnlijk niet meer dan 1 miljoen.

Het voorjaar van 2019 was te koud, de zomer was te heet en september en oktober waren juist weer te nat. Kortom, het was altijd wel wat.

Maar wijnboeren lijken er niet echt wakker van te liggen. Peter van Houtert, voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren: "De productie daalt, dat klopt. Maar na een extreem goede oogst in 2018 gaan we nu terug naar een gemiddelde oogst. Niet dramatisch."

Per traditie, voor de 36e keer, heb ik dewijnkoper van het jaar benoemd. Dit eerbetoon, dit schouderklopje, gaat naar Bert Horstman die met verve en enthousiasme bij het Twentse bedrijf Heisterkamp Wijnkopers zijn stempel drukt op zowel het omvangrijke assortiment als de promotie daarvan. Waarbij het Bert lukt om steeds weer karaktervolle wijnen te vinden. Zelf spreekt hij over ‘zuivere, authentieke wijnen, representanten van een microklimaat en bodemstructuur, het liefst van autochtone druivenrassen, bij voorkeur biologisch of biodynamisch geproduceerd, en dan ook nog van een wijnboer en niet de handelshuizen’. De selectie vindt plaats via een soort stappensysteem. ‘Ik zoek de producenten uit via mijn netwerk, of op wijnbeurzen in Italië, Frankrijk, Duitsland en Spanje. Vervolgens laat ik dan de producent/wijnboer nog eens monsters sturen waarover wij in een blindproeverij gezamenlijk beoordelen en beslissen. We hebben criteria opgesteld of een wijn in ons assortiment past, en kijken dan of het merendeel van het team enthousiast is. Voor mij persoonlijk blijft het streven om in de traditionele Europese wijnlanden waarin wij ons begeven producenten te zoeken die typisch Heisterkamp wijnen maken - met passie, voor een goede prijs en met een maximaal belevings-plezier. Want uiteindelijk doe ik het natuurlijk om de consument het plezier van een lekkere wijn te gunnen. Wijn moet voor mij altijd feest in het glas zijn.’

After an exceptionally high wine production volume in 2018, the 2019 production - estimated at 263 mhl - is back to the average level of recent years. 

  • Unfavourable climatic conditions had a significant impact in Italy, France and Spain, resulting in below average productions.
    Portugal is the only EU country with a wine production higher than last year.
  • Slight decline of wine production expected in the United States.
  • In South America, wine production decreased compared to 2018, especially in Argentina and Chile.
  • South Africa records a lower than average production level for the second year in a row.
  • Australia and New Zealand show slightly lower production levels than in 2018.

During the press conference held at the headquarters of the International Organisation of Vine and Wine, the Director General of the OIV, Pau Roca, presented the first estimations for world wine production in 2019.