kvnw nieuw met datum2

DEN HAAG – Kamerleden kregen afgelopen maand de mogelijkheid om vragen te stellen, en opmerkingen te plaatsen bij de wijziging van de Drank- en Horecawet. Daarop reageert staatssecretaris Blokhuis (VWS) begin volgend jaar. Later volgt een plenair debat over deze wetswijziging.  Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet: een procesbeschrijving.

DEN HAAG - De kerstdis nadert. Voor veel Nederlanders aanleiding om voor familie, vrienden flink uit te pakken. Peter van Houtert, KVNW-voorzitter, is enthousiast over de opkomst van nieuwe wijn-spijs combinaties. ‘Er is onvoorstelbaar veel veranderd ten opzichte van de jaren tachtig’, aldus Van Houtert. ‘Vraag een wijnhandelaar advies over een mooie fles die bij het kerstdiner past.’

DEN HAAG – De Tweede Kamer zet een aantal vraagtekens bij het voorgestelde verbod op prijsacties van meer dan 25 procent korting op flessen wijn. Dat blijkt uit schriftelijke vragen en opmerkingen die Kamerleden hebben gesteld naar aanleiding van de mogelijke wetswijziging van de Drank- en Horecawet. Zo wordt de effectiviteit van maximale korting en een extra online leeftijdscheck betwist.

DEN HAAG – Staatssecretaris Blokhuis (VWS) blijft tegenstander van mengformules (blurring), maar maakte na gesprekken met burgemeesters een uitzondering voor slijterijen. Dat liet hij weten tijdens een debat over leefstijlpreventie. Het algemeen overleg ging hoofdzakelijk over lachgas, e-sigaretten en terugdringing van suiker, vet en zout. Alcohol gerelateerde onderwerpen werden slechts kort aangestipt.

WASHINGTON - Opnieuw hebben de Verenigde Staten gedreigd met extra heffingen op Franse wijn. Tot woede van het Witte Huis voerde Frankrijk afgelopen zomer een digitaks in die Amerikaanse techreuzen raakt. De Fransen trokken in eerste instantie het belastingplan in, maar komen daarop terug. Mogelijk bestaat de tegenreactie uit een heffing van 100 procent op champagne.

OLDENZAAL – Woensdag 18 december 2019. De Monnik Dranken (DMD) maakte onlangs bekend een nieuw live platform op drankgebied te ontwikkelen, ten faveure van de gehele Nederlandse drankenbranche. Mede door het wegvallen van de Dranken Pakket Expo kwam het realiseren van dit voornemen, dat reeds enkele jaren bestond, in een stroomversnelling terecht. Voor dit nieuwe platform, genaamd The Art of Drinks, heeft DMD de samenwerking gezocht met Albert van Beeck Calkoen, die als partner en directeur de ontwikkeling van dit platform gestalte gaat geven.
“In Albert hebben wij de persoon gevonden die helemaal past binnen het plaatje zoals wij dat voor ogen hebben”, aldus Luuk Olde Monnikhof, commercieel directeur bij DMD. ”Met zijn jarenlange ervaring in zowel de horeca, als de spirits- en evenementen business, kunnen wij binnen de door ons gestelde tijd dit nieuwe concept uitwerken en ten uitvoer brengen. Daarnaast werken we al langere tijd met hem samen wat betreft zijn evenementen zoals het Gin Festival en de Amsterdam Cocktail Week.”