Reclamecode voor alcoholhoudende dranken
De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken is de belangrijkste regelgeving in Nederland over alcoholreclame. In deze Code staan artikelen waaraan reclame-uitingen voor alcoholhoudende drank moeten voldoen. De Code bestaat al meer dan 30 jaar en STIVA is de penvoerder.
De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken wordt gemiddeld eens per 2 jaar aangepast aan de politieke-, maatschappelijke- en technologische ontwikkelingen en de jurisprudentie van de Reclamecode Commissie (RCC).
De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken kunt u raadplegen via de website van STIVA.
Naast de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken is er ook een reclamecode opgesteld voor alcoholvrije varianten van alcoholhoudende dranken.
De Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende dranken (RvAVA) is de belangrijkste regelgeving in Nederland met betrekking tot reclame voor alcoholvrije varianten.
Deze code geldt voor reclame voor dranken waarbij door middel van naam, merk, productvormgeving, en/of marketing van die drank wordt verwezen naar een alcoholhoudende drank. Het gaat hierbij om dranken die bij 20 graden Celsius voor maximaal een half volumeprocent (0,5%) bestaan uit alcohol.
De Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende Dranken kunt u raadplegen via de website van STIVA.