NIX18 logo
Op 1 april 2024 is de nieuwe Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken in werking getreden. O.a. artikel 32 is aangepast .
Wijziging artikel 32 - logo NIX18
Alle reclame voor alcoholhoudende dranken moet vanaf 1 april 2024 voorzien worden van het logo NIX18. Het logo NIX18 zal de slogan ‘geen 18, geen alcohol’ vervangen.
De vereiste hierbij is dat het logo ‘NIX18’ minimaal 1.25% van de oppervlakte van het formaat van het totale beeld beslaat. Zie hier een voorbeeld van hoe je de minimale grootte van het NIX18 logo kunt bepalen.
Ook dient het logo NIX18 in video’s minimaal 10 seconden (in plaats van de huidige 5 seconden) in beeld te zijn. Ook in tag-ons en tag-forwards dient het logo ‘NIX18’ 10 seconden getoond te worden. Indien de commercial, tag-on of tag-forward korter is dan 10 seconden dient de slogan de gehele duur van de uiting in beeld te zijn.
Voor dit artikel geldt ook een overgangstermijn van 6 maanden zoals hierboven aangegeven. Dit houdt in dat er tot 1 oktober zowel gebruik mag worden gemaakt van ‘geen 18, geen alcohol’ als het NIX18 logo.
Bij het gebruik van het logo NIX18 zal het logo minimaal 10 seconden in beeld moeten zijn.
Na 1 oktober 2024 zal bij alle reclame-uitingen gebruik moeten worden gemaakt van het NIX18 logo. Het logo is beschikbaar in de kleuren oranje, grijs, zwart en wit.
Op social media is het verplicht dat het logo NIX18 geplaatst is in het beeld zelf.
Influencers hebben bij gesponsorde posts ook de optie om NIX18 of #NIX18 toe te voegen aan een post of aan de beschrijving van een post. Deze uitzondering geldt NIET voor merken!
Download hier de NIX18 logo's in verschillende formaten.