Verantwoorde alcoholconsumptie

92% van de Nederlanders die drinkt doet dat verantwoord. 8% drinkt te veel. Nederlanders beginnen steeds later met drinken, drinken steeds minder vaak en minder veel. Het Nederlandse alcoholbeleid werkt.

De KVNW en STIVA vinden het belangrijk dat consumenten beseffen dat alcoholhoudende drank een product is om met mate van te genieten.

Alcoholmisbruik kan op verschillende manieren voorkomen. Denk hierbij aan volwassen consumenten die te veel drinken, te vaak drinken of op momenten die daar niet geschikt voor zijn.

Daarnaast zien wij elke alcoholconsumptie door jongeren onder de 18 jaar als alcoholmisbruik. Al deze vormen van alcoholmisbruik willen wij tegengaan. Dat begint met bewustwording van alle betrokkenen in de samenleving. Dit gebeurt op verschillende niveaus; branche overstijgend, sectororganisaties en individuele producten of merken.

De KVNW draagt op verschillende manieren bij aan het stimuleren van een verantwoorde alcoholconsumptie, onder andere via de volgende initiatieven: 

  • Aangesloten bij het internationaal platform Wine In Moderation (WIM).
  • Nederlandse consumentencampagne: wimoverwijn.nl (online en offl ine) en present op beurzen en in (vak)media.
  • Ontsluiting van wetenschappelijke publicaties over gevaren van alcohol alsmede het doen van handreikingen om verantwoorde consumptie te stimuleren.
  • Opleiden en enthousiasmeren van wijnprofessionals zoals wijndocenten, wijnverkopers en wijnschrijvers (specifi ek over verantwoorde wijnconsumptie).
  • Samenwerking met 24Kitchen.
  • Keurmerk KVNW: alle leden van KVNW worden getoetst op hun MVO-beleid (verantwoorde wijnconsumptie is een vaststaand element).
  • Werknemers van KVNW-lidbedrijven zijn ambassadeurs inzake verantwoorde wijnconsumptie.

Meer weten? Download hieronder de factsheet van STIVA over dit onderwerp.