kvnw nieuw met datum2

Leidschendam, 5 april 2018. Vandaag ontving Regina Meij (Anfors-Imperial B.V.) tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) in de Residentie van de Franse Ambassadeur de Wijnpenning van de KVNW. Regina Meij ontving de Wijnpenning als blijk van waardering voor haar jarenlange betrokkenheid bij de KVNW en haar verdiensten voor de Oostenrijkse wijn en de wijnbranche tot nu toe.

De wijnpenning wordt uitgereikt aan personen werkzaam in de wijnbranche die zich hebben ingezet voor het goede imago van wijn en de wijnhandel. Regina Meij was ooit het eerste vrouwelijke bestuurslid van de KVNW en zij is een pionier waar het gaat om de introductie van Oostenrijkse wijnen op de Nederlandse markt. Sinds 1995 is zij met Imperial Wijnkoperij pleitbezorger voor de beste Oostenrijkse wijnen. Daarvoor ontving zij in 2014 de Oostenrijkse Bacchuspreis en in 2015 de Diamond Award.

Den Haag, 5 april 2018 – Vandaag heeft Jan van Lissum, directeur van The Wine & Food Association, na afloop van de Algemene Ledenvergadering van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) in de Franse Residentie, de Wijnrank ontvangen. Hij ontving deze onderscheiding uit handen van de voorzitter van de KVNW, de heer Peter van Houtert.

Jan van Lissum ontvangt de Wijnrank voor zijn jarenlange inzet voor de wijnbranche. Van Lissum mag gezien worden als een van de grote mensen in de wijn- en gastronomiejournalistiek die door zijn jarenlange inzet veel heeft bijgedragen aan een algemene kwaliteitsverbetering van wijnen in Nederland.

Bosbranden, vorst in de grond en extreme droogte. Het wijnjaar 2017 is voor de druif op een catastrofe uitgelopen. Waar in voorgaande jaren werd gegrepen naar een alternatief gebied als de productie in bijvoorbeeld Spanje wat tegenviel, voelt nu de hele wijnwereld de klap van de bijzonder lage oogst. Het gevolg: de prijzen schieten omhoog. Het is de belangrijkste trend in het wijnjaar 2018. Daarnaast gaan biologische wijnen het nog beter doen, blijven mousserende wijnen interessant en wil de consument minder alcohol in de wijn.

Er is echter een gebied dat redelijk bespaard is gebleven van de ongekende krachten van de natuur. Oostenrijk, het land van de Grüner Veltliner, kende een redelijk stabiel jaar. “Maar dat wil niet meteen zeggen dat iedereen deze wijn gaat kopen. De prijzen zijn nog niet helemaal doorberekend en de Veltliner is een meer uitgesproken druif dan bijvoorbeeld de Chardonnay en de Sauvignon Blanc, die al decennia de markt beheren”, aldus Frank Donker.

Hoeveel duurder een fles wijn wordt door de schaarste is volgens vinoloog Donker nog moeilijk in te schatten. “De prijzen moeten nog doorberekend worden en mijn inschatting is dat de wijnboeren onder de marktprijs gaan zitten. Wij Nederlanders willen toch de beste kwaliteit voor de laagste prijs. Ze zullen hun verlies pakken om de continuïteit te waarborgen, de vraag is hoeveel meer wij willen betalen voor een glas wijn.”

Vandaag ondertekenen Veilig Verkeer Nederland (VVN), de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), SpiritsNL, de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren, en de Nederlandse Brouwers een nieuwe driejarige samenwerking. Nieuw onderdeel daarbij is dat nu specifiek onderzoek zal worden gedaan waarom mensen wel of niet Bob te zijn. Met de uitkomsten van dit motivatieonderzoek, kan Bob in de toekomst nog gerichter worden ingezet.

De voortzetting van de samenwerking met de producenten van alcoholhoudende dranken in de jaren 2018 tot en met 2020 zorgt ervoor dat Veilig Verkeer Nederland de activiteiten van de Bob-campagne kan blijven uitvoeren. De primaire doelgroep van de Bob-campagne zijn (auto) bestuurders van 18 jaar en ouder. Door de boodschap te segmenteren wordt de benadering gerichter.

Deze samenwerking is gestart in 2001 met de introductie van de uiterst succesvolle Bob-campagne door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Deze campagne zorgde ervoor dat het drankgebruik in weekendnachten in no time met 40% werd teruggedrongen.

SAN FRANCISCO — U.S. wine exports, 97% from California, reached $1.53 billion in winery revenues and 380 million liters (42.2 million cases) in 2017. Golden State exports were down 5.5% in value and 7.9% in volume due in part to the strong dollar, heavily-subsidized foreign wine producers and competitors forging free trade agreements in key markets.

“Global premiumization continues and California wines are well-positioned with our range of offerings, aspirational lifestyle, well-earned reputation for high quality and leadership in sustainable winegrowing,” said Robert P. (Bobby) Koch, President and CEO of Wine Institute.

In 2017 hebben de verzendingen van Champagne-flessen naar Nederland een belangrijke groei met 7,7% in volume en 11,1% in waarde gekend. Nederland is hiermee wereldwijd de dertiende Champagne-invoerder met 2 536 816 naar Nederland verzonden flessen in 2017. Dit cijfer houdt bovendien geen rekening met de rechtstreekse aankoop van Champagne door Nederlanders in Frankrijk.

Nieuw record voor de omzet van de Champagne-uitvoer in 2017

In 2017 heeft de wereldwijde omzet van de Champagnestreek een nieuw record bereikt met een totaal van 4,9 miljard euro. Deze prestatie is te danken aan de groei van de export (2,8 miljard euro, +6,6% ten opzichte van 2016) terwijl de Franse markt stabiel bleef (2,1 miljard euro).  Op twaalf jaar (sinds 2005), is de omzet van de Champagne met 1 miljard gegroeid.