In 2020 vertrokken er uit de Champagnestreek 245 miljoen flessen, wat een daling is van 18% ten opzichte van 2019. Ten gevolge van de gezondheidscrisis zag de Champagnesector zich genoodzaakt zich te herorganiseren en veerkrachtig te reageren om haar toekomst te waarborgen.
2020 is een bijzonder uitdagend jaar geweest voor de Champagne-industrie over de hele wereld. De sluiting van de horeca en andere verkooppunten, evenals de annulering van vele evenementen, hebben zwaar gewogen op de sector. In die context van grote onzekerheid heeft de sector zich heel snel moeten aanpassen, om de gevolgen van de gezondheids- en economische crisis te weerstaan.
De Champagnesector noteerde een daling van 18% in het aantal verscheepte flessen, wat minder is dan de 30% daling die men in de eerste helft van 2020 nog vreesde. Dankzij de eindejaarsverzendingen kon dit onheilsscenario nog wat afgewend worden. De omzet van de sector zal naar verwachting rond de 4 miljard euro liggen, een verlies van ongeveer 1 miljard euro versus het jaar ervoor.
De Franse markt, die al voor de crisis een dalende trend kende, blijft verder dalen (-20%). Ook de drie grootste exportmarkten voor Champagne lieten dit jaar een belangrijke daling optekenen: de Verenigde Staten (-20%), het Verenigd Koninkrijk (-20%) en Japan (-28%). Deze daling werd echter afgezwakt dankzij de relatieve weerstand van de traditionele continentale Europese markten: België (-5%),Duitsland (-15%) en Zwitserland (-9%). Opmerkelijk is eveneens de groei van de Australische markt met 14%. In totaal daalden alle exportmarkten met 16%*.