STIVA start mini-campagne Alcoholbeleid Goed Geregeld
Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) is vandaag van start gegaan met de mini-campagne ‘Alcoholbeleid goed geregeld’. Belangrijkste boodschap: het Nederlandse alcoholbeleid werkt veel beter dan de meeste mensen denken.
Nederlandse alcoholbeleid effectief
Via allerlei soms ludieke illustraties, wordt een serieuze boodschap verteld: het Nederlandse alcoholbeleid is heel effectief. Jongeren drinken minder alcohol en beginnen later, de overgrote meerderheid (92%) van de volwassenen drinkt gematigd, alcohol in het verkeer is gehalveerd en aanzienlijk minder vrouwen drinken tijdens hun zwangerschap.
Peter de Wolf, directeur van STIVA: “Vaak zijn mensen verbaasd als ze zien dat Nederland in vergelijking met andere landen een heel gunstig consumptiepatroon heeft. Het hardnekkige beeld bestaat dat het niet goed gaat in Nederland. Dat is niet waar. Het Nederlandse beleid werkt. We zijn door de huidige aanpak echte voorlopers in Europa.”
Feiten
Vandaag wordt het startsein gegeven van de mini-campagne ‘Alcoholbeleid Goed Geregeld’. Iedere dag zijn er nieuwe feiten te zien die via social media posts en de website www.stiva.nl/feiten onder de aandacht van de Nederlandse consument zullen worden gebracht. Zo is het een feit dat in Nederland 5,9% van de bevolking aan bingedrinken doet, terwijl dat in Noorwegen 11,9%, in Zweden 23,8% en in Finland zelfs 36,5% is. Scandinavische landen staan bekend om hun strengere regels rond alcohol, maar de Nederlandse aanpak werkt dus veel beter.
De Wolf: “Deze en andere feiten gaan we op een soms ietwat speelse, maar wel serieuze manier via onze campagne onder de aandacht brengen. Zodat de feiten beklijven en vanaf nu de discussie over alcoholbeleid op een gebalanceerde manier kan worden gevoerd.”