'KVNW-keurmerk is gebaseerd op de hoogste norm van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen'
Den Haag (3 juni) - 'Als brancheorganisatie willen we laten zien dat onze leden honderd procent voldoen aan voorschriften over onder meer voedselveiligheid en hygiëne.' Dat zegt Peter van Houtert, KVNW-voorzitter, in een interview op onze website. In het gesprek aandacht voor de laatste wijntrends, het Register Wijnhandelaar en het preventieakkoord. 'Het is goed dat de politiek aandacht vraagt voor verantwoorde alcoholconsumptie, en daarover met ons in gesprek gaat. Er zijn tijdens het Nationaal Preventieakkoord zeer goede afspraken gemaakt'.
Hoe staat het ervoor met de Nederlandse wijnmarkt? Welke trends zijn zichtbaar?
‘Nederlanders drinken minder, maar wel steeds beter. Wijnen met lagere alcoholpercentages zijn populairder geworden. Verder drinken we nog steeds wat meer wit dan rood. Al komen frisse, jonge gekoelde rode wijnen meer op: die zijn ontzettend lekker bij de lunch. Rosé is populair, maar dan vooral in de stijl van de Provence rosé. Als laatste is de verkoop van mousserende wijnen toegenomen. Het is allang niet meer zo dat we alleen tijdens oud- en nieuw een mousserende wijn drinken.
Tegelijkertijd lijkt er sprake te zijn van een lichte daling van de totale wijnconsumptie ten faveure van bijvoorbeeld speciaalbieren en cocktails. Voor consumenten valt er steeds meer te kiezen. We moeten uitkijken dat wijn niet te veel wordt geassocieerd met ouderen. Dat is in het verleden gebeurd met andere alcoholische dranken als bijvoorbeeld sherry.
Wellicht moeten sommige klassieke wijnstreken meer aan promotie doen. Hang vooral niet achterover, zou ik zeggen, anders verlies je veel marktaandeel, want andere streken doen het wel. Ook merkwijnen moeten op tijd vernieuwen met bijvoorbeeld nieuwe producenten, andere etiketten of flessen. Consumenten worden voortdurend geprikkeld om nieuwe producten te proberen.’
Op het vlak van duurzaamheid worden consumenten ook een stuk kritischer.
‘We leven in een transparant tijdperk. Bij een deel van de bevolking neemt de zorgen over milieukwesties toe. Hoewel het relatief nog om een kleine markt gaat, wint biologische en biodynamische wijn aan populariteit, maar gaat het ook steeds meer om duurzaamheid, dus Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Wijnhandelaren zijn druk bezig met de vraag of hun producten wel op de juiste manier worden gemaakt. Denk daarbij aan het controleren van de arbeidsomstandigheden en -voorwaarden op de wijngaard. Verder willen importeurs het aantal vrachtwagenbewegingen verminderen en verpakkingsmateriaal besparen.’
Langzamerhand wordt Nederland naast een bierland ook een wijnland. Dat gaf u eerder aan bij BNR Nieuwsradio. Waaruit blijkt dat?
‘Hoewel de gemiddelde consument misschien nog niet alles weet, is de wijneducatie in Nederland erg goed. Bij diverse opleidingsinstituten worden allerlei zeer goede cursussen aangeboden. Die zitten goed vol. Veel mensen vinden het hartstikke leuk om die opleidingen te volgen.
Dat is zeer verheugend. In wijnlanden als Frankrijk is vaak de kennis beperkt tot de eigen regio. Daarentegen reizen Nederlanders veel meer en hebben zij in supermarkten en speciaalzaken beschikking tot alle wijnen uit de hele wereld.’
Veel informatie over wijn is tegenwoordig ook online beschikbaar.
‘Nederlanders zijn hartstikke nieuwsgierig. Kijk eens naar de websites van onze aangesloten wijnhuizen. Daar staat alle achterliggende informatie over de druifsoorten, regio en geschiedenis van een specifieke fles wijn. Vroeger was je als wijnkenner al gauw eenoog koning in het land der blinden. Dat is niet meer zo. In restaurants pakken gasten al snel hun telefoon erbij om meer over een aangeboden wijn te leren. Het is echt onaanvaardbaar als je in de bediening staat en niet weet wat bijvoorbeeld een droge witte wijn is.’
Afgelopen jaren is het KVNW-keurmerk een stuk professioneler geworden, en is inmiddels verplicht voor aangesloten leden. Wat is de toegevoegde waarde ervan?
‘Het KVNW Register Wijnhandelaar is gebaseerd op de hoogste norm van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), en dat in de breedste zin des woords. Dat betekent dat van begin tot eind kwaliteit gewaarborgd moet zijn.
Als brancheorganisatie willen we laten zien dat we honderd procent voldoen aan voorschriften over bijvoorbeeld voedselveiligheid en duurzaamheid. In deze tijd van kritische consumenten en overheden is dat ook absoluut een noodzaak. Mocht er iets bij een niet-aangesloten importeur misgaan, kunnen we heel duidelijk dat zoiets niet bij gecertificeerde wijnhandelaren gebeurt.
Het bezit van dit keurmerk laat dus zien dat je heel verantwoord bezig bent als wijnhandelaar. Je houdt je strikt aan alle regels. Dat wordt onafhankelijk getoetst. Een toezichthouder zoals de NVWA krijgt steeds meer waardering voor ons keurmerk.’
Toch kent nog niet iedereen het keurmerk.
‘Dat pakken we binnenkort aan. De plannen liggen er al. Zo willen we meer met de logo’s op beurzen staan en daar goed uitleggen wat het register precies inhoudt, en hoe verantwoord het is. Laat vervolgens vooral de niet-aangesloten importeurs vertellen waarom zij niet meedoen met het keurmerk. Als KVNW moeten we soms de kastanjes uit het vuur halen. Dat doen we vaak ook voor hen.’
Over verantwoord gesproken. STIVA sloot eind vorig jaar, in samenspraak met de KVNW, het Nationaal Preventieakkoord. Hoe staat het daarmee?
‘Er zijn in november zeer goede afspraken gemaakt met meer dan zeventig verschillende organisaties. De KVNW onderschrijft het akkoord. Het is goed dat de politiek aandacht vraagt voor verantwoorde alcoholconsumptie, en daarover met ons in gesprek gaat. Maar vaak wordt vergeten dat Nederland geen eiland is. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar accijnzen verhogen. Dan halen consumenten hun drank uit onze buurlanden.
In het akkoord is er afgesproken om online handel beter te reguleren. Daar heeft de KVNW een grote rol in gespeeld. Het kan niet zo zijn dat zestienjarigen geen alcohol kopen in de winkel, maar wel op het internet. We houden goed in de gaten hoe die regulering precies wordt uitgewerkt.
Verder komt er over een aantal jaar een wettelijk verbod op kortingsacties met meer dan 25 procent korting. Daar staat ook de KVNW achter, al dringen we erop aan dat er ook iets wordt gedaan aan de misleidende van/voor-acties. Denk bijvoorbeeld aan foute vergelijkingen met restaurantprijzen. Daarmee mag niet worden gesjoemeld.’