Populariteit alcoholarme en -vrije wijnen neemt toe
Den Haag (KVNW), 18 april – Steeds meer Nederlandse grootgrutters richten zich op verantwoorde wijnconsumptie. Als alternatief bieden zij vaker wijn met minder, of geen alcohol aan. Onlangs maakte ook supermarktketen PLUS bekend meer te willen inzetten op bewuster alcoholgebruik. ‘Met nieuwe producten laten we zien dat alcoholvrije wijn lekker is.’
Door meer ruimte in het schap voor alcoholvrije wijn en wijn met een lager alcoholpercentage te maken, sluit de PLUS zich aan bij een sterker wordende trend. Volgens de supermarkt is een steeds groter wordende groep consumenten bewust bezig met het beperken van hun alcoholconsumptie. ‘Mensen willen niet meer altijd alcohol drinken, bijvoorbeeld omdat ze nog moeten werken of autorijden’, zegt PLUS-wijninkoper Elke Wolterink tegen het AD.
Ook andere supermarkten (en wijnspeciaalzaken) passen hun assortiment aan. In dit artikel van RTLZ komt naar voren dat bij veel aanbieders het aanbod van wijnen zonder alcohol ‘erg goed’ loopt. Zo laat bijvoorbeeld een Haagse wijninkoper aan de zakenzender weten dat vooral in december een ‘sterke groei’ is terug te zien in de verkoop. ‘Dan verkopen we veel aan zwangere vrouwen die met de feestdagen toch een glaasje mee willen kunnen heffen.’
Naast alcoholvrije wijnen worden ook wijnen met een lager dan gemiddeld alcoholpercentage populairder. Zo werd in de jaarlijkse wijnspecial van het NRC voor het eerst een top-25 gepubliceerd van alcoholarme wijnen. Die zijn vooral te koop bij wijnspeciaalzaken.
Populariteit onder consumenten
Eerder bleek al uit onderzoek van Nielsen dat Nederlanders vaker kiezen voor een biertje of een glas wijn zonder alcohol. Hoewel er meer alcoholvrije bierdrinkers zijn, neemt ten opzichte van vorig jaar het aantal alcoholvrije wijndrinkers met 37 procent een stuk harder toe. Bijna tien procent van de respondenten uit het onderzoek nuttigde vorig jaar wijn zonder alcohol.
Opvallend: vooral jongeren en jongvolwassenen drinken alcoholvrije wijn. ‘Het feit dat jongere leeftijdsgroepen vooroplopen in de adoptie van alcoholvrij is gunstig richting de toekomst’, zegt Nielsen-onderzoeker Marten Suurmeijer. ‘Hiervan valt nog jaren te profiteren.’
Minder drinkers
Dat er steeds meer alcoholvrije drinkers zijn, past in een bepaalde trend. Al sinds de jaren ’70 neemt de totale alcoholconsumptie in ons land af. Nederlanders drinken op steeds latere leeftijd en steeds minder. Ook het aandeel overmatige drinkers is de afgelopen vijf jaar afgenomen. In 2014 werd zo’n 10 procent als overmatige drinker aangemerkt. Volgens de nieuwste Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor is dat vorig jaar gedaald tot 8.2 procent.
Verantwoorde alcoholconsumptie
Samen met branchegenoot STIVA zet KVNW zich in voor een verantwoorde alcoholconsumptie. Samen met meer dan zeventig maatschappelijke organisaties is eind vorig jaar het Nationaal Preventieakkoord getekend. Daarin staan veel concrete maatregelen om problematisch alcoholgebruik aan te pakken, en de gezondheid van veel Nederlanders te verbeteren. Één van de doelen is om het percentage overmatige drinkers verder te laten afnemen. Daarbij kan de promotie van alcoholvrije of -arme wijnen een rol spelen.