Hoofdrolspelers wijnhandel op BNR: ‘Nederland steeds meer wijnland’
Den Haag 9 april 2019 – Hoewel de gemiddelde alcoholconsumptie sinds de jaren ’70 daalt, drinken Nederlanders steeds meer wijn. Nederland wordt naast een bier- ook wijnland, aldus KVNWvoorzitter Peter van Houtert. Samen met vier andere hoofdrolspelers uit de bloeiende wijnhandel was hij onlangs te gast in het programma Big Five van BNR Nieuwsradio. Van Houtert: ‘Qua wijnkennis meten we ons al aan de Fransen’.
De opkomst van wijnland Nederland is terug te zien in het toenemend aantal wijncursussen. ‘Tot onze vreugde stoppen allerlei opleidingsinstituten daar een hoop energie in’, aldus Van Houtert. ‘Opleidingen zijn van niveau 1 tot 5 allemaal volgeboekt.’
Naast het aantal wijnkenners dat toeneemt, kopen Nederlanders volgens de KVNW-voorzitter steeds betere flessen. ‘Als ze dan toch al een wijn drinken, willen ze meer uitgeven. Dat is een goede ontwikkeling.’ In tegenstelling tot Frankrijk, dat veel regionale drinkers kent, hebben Nederlanders volgens hem het geluk dat ze ‘wijnen uit heel de wereld kunnen drinken’.
Belangrijk om daarbij te vermelden: zolang het drinken maar met mate gebeurd. In de uitzending van BNR Nieuwsradio wordt veel aandacht besteed aan verantwoord alcoholgebruik. Zo won afgelopen jaar, door de hete zomer, alcoholvrij of -arm bier steeds meer populariteit. Ook de wijnsector zit niet stil. Er zijn steeds meer wijnen met minder, of zelfs geen, alcohol te verkrijgen. Ruim een derde van de consumenten geeft aan belangstelling te hebben voor wijnen met een lager alcoholpercentage.
Toch draait het volgens de KVNW-voorzitter er niet alleen om of flessen minder of meer alcohol bevatten. Belangrijker is ‘dat je niet een fles per dag hoort te drinken’. Genieten zit niet in ‘het vele’, aldus Van Houtert.
De brancheorganisatie van wijnhandelaren en -groothandels zet zich in voor verantwoorde alcoholconsumptie, en hecht dus veel waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat komt terug in bijvoorbeeld het onderschrijven van het Nationaal Preventieakkoord, het inzetten op meer controle op online verkoop aan jongeren en het opzetten van het keurmerk ‘Register Wijnhandelaar’. Verder is de KVNW initiator van het internationale Wine in Moderation-initiatief, een platform dat consumenten informeert over hun alcoholgebruik.
Big Five van BNR Nieuwsradio
Elke week spreekt presentator Roelof Hemmen in het programma Big Five met vijf hoofdrolspelers van een actueel dossier. Onlangs stond de wijnhandel in de schijnwerpers. Naast KVNW-voorzitter Van Houtert schoven aan: Jantiene Broersma (eigenaar wijngaard Frysling) Milan Veld (directeur veilinghuis Winefield’s), Marcel Donders (wijnhuis Robbers & van den Hoogen) en Ilja Goort (schrijver, wijnmaker) Zij spraken over onder meer Nederlandse wijngaarden, veilingen en flessen wijn als verzamel- en beleggingsobjecten.
Beluister de afleveringen terug via de website van BNR. De programma’s zijn tevens als podcast te downloaden via iTunes en Spotify.