Jongeren zien 63% minder alcoholreclames
2 t/m 17 jarigen zien per dag slechts 7 seconden alcoholreclame op tv
Uit gegevens van de Stichting Kijkonderzoek geanalyseerd in samenwerking met Screenforce blijkt dat jongeren van 12 t/m 17 jaar bijna tweederde minder alcoholreclames zien in vergelijking met 2003. Gemiddeld ziet deze leeftijdsgroep 7 seconden per dag alcoholreclame op televisie.
Alcoholreclame op televisie niet bedoeld voor minderjarigen
De alcoholbranche heeft door middel van zelfregulering afgesproken dat reclame voor alcoholhoudende drank niet mag worden uitgezonden op televisie voor, tijdens of na programma’s waar teveel jongeren naar kijken. Als grens wordt hierbij 25% gebruikt; als meer dan 25% van de kijkers jonger is dan 18 jaar, mag rond die programma’s geen alcoholreclame uitgezonden worden.
In 2003 zagen jongeren van 12 t/m 17 jaar nog ruim 22 televisiecommercials per maand. Dat is in 2016 gedaald naar iets meer dan 8. Dit betekent dat jongeren op een dag slechts 7 seconden aan alcoholreclame op televisie zien. Een gemiddelde televisiecommercial duurt 25 seconden.
Peter de Wolf, directeur van STIVA: “We zijn verheugd dat we er via een combinatie van wetgeving en zelfregulering in geslaagd zijn om jongeren nauwelijks alcoholreclame op televisie te laten zien. Alcoholreclame is bedoeld voor volwassenen. Het is prima dat alcoholmerken volwassen consumenten willen bereiken op televisie in het kader van de beïnvloeding van hun merkvoorkeur. Daarbij is het prettig om te constateren dat de televisiereclames steeds vaker aan jongeren voorbijgaan.”
Inhoudelijk moeten de commercials ook aan allerlei regels voldoen. Zo moeten de modellen minimaal 25 jaar oud zijn en lijken. Daarnaast is het laten zien van overmatige alcoholconsumptie taboe.
De Wolf: “Alle commercials worden vooraf getoetst door een commissie van deskundigen enerzijds en een panel van jongeren (tussen de 18 en 22 jaar) anderzijds. Zo zorgen we ervoor dat we niets missen als het gaat om elementen van een commercial die specifiek zouden kunnen zijn gericht op minderjarigen.”
Social media
Ook op social media is het onwenselijk dat jongeren in aanraking komen met alcoholreclames. Daarom gelden ook voor dit medium specifieke regels, waardoor jongeren onder de 18 deze reclames niet te zien krijgen. Ook hier blijken de regels effectief te zijn; onlangs heeft STIVA onderzoek laten uitvoeren naar alcoholreclame op social media waaruit bleek dat marketinguitingen van alcoholmerken voor een overgrote meerderheid van 98,5% worden gezien door 18-plussers.
Zelfregulering effectief
Peter de Wolf, directeur STIVA: “De Nederlandse alcoholsector is gemotiveerd om jongeren onder de 18 jaar zo min mogelijk in aanraking te laten komen met alcoholreclame. Gelukkig zijn er steeds betere mogelijkheden om te voorkomen dat jongeren met alcoholreclame geconfronteerd worden. Zelfregulering is de perfecte manier om dit te verankeren.”