Hoe een Haarlemse wijnhandel 'internetcowboys' van het lijf houdt
Wijnhandel Okhuysen viert deze zomer zijn 150-jarig bestaan. Maar zonder zorgen is het Haarlemse familiebedrijf niet.
Xavier Kat, directeur en eigenaar van een van de oudste wijnbedrijven van Nederland, ergert zich groen en geel aan onlineaanbieders die wijn standaard met een korting tot wel 50% in de markt zetten. ‘Het is pure misleiding’, zegt de wijnhandelaar (46). ‘Het zijn internetcowboys met ronkende verhalen.’
Hij doelt op de advertenties in kranten, magazines en websites waar op het oog fraaie wijnen met hoge kortingen worden aangeboden. De ondernemer beweert dat verkopers de etiketten soms zelf maken. ‘Ze prijzen wijnen aan met gecreëerde labels. De gepubliceerde 100% prijs klopt niet. Is puur verzonnen of slaat op wijnen van een andere jaargang. Dat maakt wel verschil.’
Loyaliteit van de klant neemt af
Ook de klanten van zijn gerenommeerde wijnhuis zijn vatbaar voor het kortingsvirus. Okhuysen ging zelf ook even mee met deze trend maar dat was van korte duur.
‘Het gaat steeds meer om de prijs’, erkent Kat. De klantloyaliteit neemt af. Hij merkt dat vaste afnemers minder frequent bestellen dan in vroegere tijden. Ook zij hebben de prijsvechters in de magazines en kranten ontdekt.
Voor Kat een aansporing om meer klanten te gaan werven. Met een duidelijke boodschap. ‘Wij kopen altijd rechtstreeks in bij de wijnboer, exclusief voor Nederland, en hanteren een eerlijke en transparante prijs. Okhuysen werkt met een marge van 30%. Die hebben we nodig voor het transport, de opslag, de marketing en verzekering van de wijn.’ Van de 27 werknemers zijn er vijftien geschoold als vinoloog.
Lees verder op de website van het Financieel Dagblad.